Few Clouds

8°C

Kołobrzeg

25 lutego 2024    |    Imieniny: Wiktor, Cezary, Zygfryd
25 lutego 2024    
    Imieniny: Wiktor, Cezary, Zygfryd

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

Mądrości Woźniaka: Korkobrzeg

Pogoda nie rozpieszcza, a co za tym idzie, uaktywnia się zmora naszego miasta – korki. Są one zupełnie naturalne, chociaż nie do końca zrozumiałe, a na pewno nie są akceptowalne. Jak pada deszcz, turyści z naszego miasta, ale też wszystkich okolicznych miejscowości, wsiadają do samochodów. Każdy chce gdzieś się dostać suchą stopą. Najczęściej wygrywa chęć zwiedzenia Kołobrzegu. Czy można temu przeciwdziałać? Raczej nie, bo ludzi nie zmienimy. Wsiądą w samochód, stoją w korkach ogrom czasu, drugie tyle w poszukiwaniu miejsca parkingowego, najlepiej nieodpłatnego. Miasto stoi, spaliny przekraczają normy, bzdura, nie uzdrowisko. Przy okazji wylewają się pomyje na władze miasta. Głównie chodzi o brak miejsc postojowych.

Urbanistycznie niewiele można zrobić. Układ ulic w centrum miasta jest historyczny, zabudowa również, wąskie gardło. Dzielnica uzdrowiskowa ma jeden wjazd i jeden wyjazd, czyli – wąskie gardła. Najpierw Niemcy, potem komuniści, nie brali pod uwagę rozwoju motoryzacji, gdy budowali, odbudowywali i rozbudowywali miasto. Dochodzą błędy lat przełomu systemów, gdy istniejąca zabudowa była wydzielana geodezyjnie, po obrysie. Kolejne, już całkiem współczesne błędy dotyczą planowania przestrzennego i nieszczęsnego wskaźnika miejsc parkingowych. Takim wskaźnikiem niezbędnego minimum jest 1 do 1,3, czyli na jeden lokal (jednostkę mieszkalną) inwestor musi przygotować 1,3 miejsca postojowego (na 10 lokali, 13 miejsc postojowych). Do dziś nie mogę przekonać prezydenta i radnych, żeby od tego minimum nie odstępowali w żadnym przypadku, a szczególnie w dzielnicach turystycznych. Vide głosowanie planu przy ul. Plażowej, gdzie moją poprawkę w tym zakresie radni odrzucili, nawet radna z tamtej dzielnicy, chociaż kiwała głową na tak, gdy słuchała moich argumentów. Ideałem byłby wskaźnik 1 do 2, ale to może kiedyś…

Skąd brać nowe miejsca postojowe? Inwestycje w parkingi wielopoziomowe? Owszem, ale nie za bardzo jest gdzie, a nawet jakby znalazł miejsce, to stawianie klocka może zakłócić ład przestrzenny. Warto zastanowić się, gdzie ruchu nie chcemy i tam wielopoziomowców nie stawiać. Nie chcemy w porcie. Podobno jakieś opracowanie miało powstać. Na razie nic o nim nie wiemy. Ale skąd te miejsca postojowe brać? Ciułać, ciułać, i jeszcze raz ciułać.

Czasami wystarczy przegląd pasów drogowych. Innym razem przestawienie lampy da dwa miejsca, a nie jedno (ul. Katedralna). Przebudowa ulic pogłębia tylko problem. Weźmy taką ul. Budowlaną, na której po remoncie ubyło co najmniej kilkanaście miejsc postojowych. Albo Obrońców Westerplatte, to samo. Czasami próba zrobienia dobrze, czy przypodobania się określonej grupie przynosi więcej szkody niż pożytku. Przykład? Nówka parking przy Zygmuntowskiej. Klepisko, jakie było, takie było, ale mieściło się tam prawie dwa razy więcej samochodów.

Niezmiennie upieram się na budowę łącznika Myśliwska – Jagiellońska. Tak, można budować, PKP samo wskazało nam w jakim obszarze. Już o tym kiedyś pisałem i pokazywałem. Ale w tym przypadku nie chodzi tylko o bajpas, a przede wszystkim o setki miejsc parkingowych, które można przy okazji tam uzyskać. Rezerwa terenowa jest. Pod warunkiem, że nie będziemy tam budować czegokolwiek, nawet mieszkań chronionych przy Okopowej 3.

Gdzie parkować? To, co za chwilę napiszę nie spodoba się w pewnych, biznesowych kręgach. Parkować przy marketach. Tak, wiem markety wprowadzają parkometry i straszą dużymi opłatami. Sęk w tym, że … nie mają żadnych instrumentów prawnych, żeby wyegzekwować nawet złotówkę. Dlaczego? Bo nie jest to strefa płatnego parkowania, o której jest mowa w przepisach drogowych. Operator takiego „prywatnego” parkingu może Wam za wycieraczkę wkładać co chce, ale nie ma możliwości wystąpienia do Starostwa Powiatowego o udostępnienie danych właściciela samochodu. Przepisy UE, słynne RODO. Może dociekać na drodze cywilnej, ale od kogo, skoro nie ma dostępu do bazy danych osobowych? Blokady na koło też nie może założyć. I koło się zamyka. Śmiało.

Jacek Woźniak
Fot. Czytelnik

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama