Kołobrzeski port, który był jednym z pionierów w wsparciu eksportu ukraińskiego zboża drogą morską poza granice Polski, otrzymał zawiadomienie o wykluczeniu z możliwości tranzytu produktów rolnych pochodzących z Ukrainy. Mimo że port przez ostatni rok wykonywał rzetelną pracę w zakresie modernizacji infrastruktury i suprastruktury portowej, co pozytywnie wpłynęło na zwiększenie możliwości przeładunkowych, Minister Rozwoju i Technologii wykluczył Port Kołobrzeg z możliwości tranzytu produktów rolnych.
Port Kołobrzeg w ostatnim czasie poświęcił dużo pracy na ciągły wzrost wolumenu przeładunków ukraińskiego zboża oraz na gotowość w udzielaniu wsparcia rządowi w kwestiach eksportu produktów rolnych i zabezpieczenia energetycznego Polski. Niestety, decyzja Ministra i Technologii z 21 kwietnia 2023 roku, w sprawie zakazu przywozu produktów rolnych z Ukrainy, uniemożliwia dotychczasową działalność Portu Kołobrzeg. Port nie został bowiem ujęty jako miejsce zakończenia tranzytu na terytorium Polski.
Decyzja ta stanowi dla Portu Kołobrzeg poważne utrudnienie w prowadzeniu dotychczasowej działalności w zakresie tranzytu produktów rolnych pochodzenia ukraińskiego. Port nadal pozostaje gotowy do udzielania wsparcia rządowi w kwestiach eksportu i zabezpieczenia energetycznego Polski, ale z ograniczonym zakresem działań.
Pismo w tej sprawie napisał do Premiera RP, kilku ministerstw oraz posła Czesława Hoca, prezes kołobrzeskiego portu Artur Lijewski : Poniżej list do premiera.
Szanowny Panie Premierze,
W nawiązaniu do ostatnich wydarzeń związanych z tranzytem ukraińskiego zboża z wielkim zdziwieniem przyjęliśmy informację o wykluczeniu Portu Kołobrzeg z tego przedsięwzięcia. W związku z tym, że Kołobrzeg nie będzie miejscem, w którym będzie można dokonywać przewozu tranzytowego ładunków pochodzenia ukraińskiego, czujemy się wykluczeni i ukarani za aktywne działania do tej pory. Moje zdumienie jest tym większe, że Port Kołobrzeg jako jeden z pionierów aktywnie włączył się do wsparcia eksportu ukraińskiego zboża, osiągając w tym zakresie bardzo dobre wyniki. Port w Kołobrzegu tym samym, unaocznił swoje możliwości w ramach transportu wyżej wymienionego ładunku poza granice Polski.
Niezrozumiałe jest dla mnie, że Port Kołobrzeg kolejny raz jest pomijany w ważnych inicjatywach i traktowany jak mały port o znaczeniu jedynie lokalnym. Jednakże działalność Portu Kołobrzeg znacznie wykracza poza granice gminy, powiatu, a często nawet województwa, stając się istotnym elementem łańcucha transgranicznego.
Mając powyższe na uwadze liczymy i wnioskujemy o włączenie Portu Kołobrzeg do grupy portów, w których będzie można dokonywać przeładunków tranzytowych.
UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.
Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.