W ciągu kilku ostatnich tygodni doszło do kolizji i wypadków w których uczestniczyli rowerzyści i samochody. Co więcej najczęściej do takich zdarzeń dochodzi na specjalnych przejazdach rowerowych znajdujących się przy przejściach dla pieszych. Tylko trzy ostatnie kolizje miały miejsce w obrębie ronda Solidarności. Specjalne ścieżki rowerowe miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno dla rowerzystów, jak i kierowców, ale czy rzeczywiście spełniają swoją rolę? Czy może problem tkwi w samym zachowaniu rowerzystów? Ścieżki rowerowe, które pojawiły się w miastach na całym świecie, miały być rozwiązaniem problemu dla rosnącej liczby rowerzystów. Te wydzielone trasy miały zapewnić bezpieczny przejazd i ochronę zarówno dla tych, którzy wybierają się na rowerze do pracy, jak i dla tych, którzy podróżują samochodem. Niestety, coraz częściej słyszymy o przypadkach, w których rowerzyści ignorują podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Prawo o ruchu drogowym mówi też o tym, że „kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe”. Tak naprawdę jedna i druga strona mogłaby się przerzucać tymi przepisami. I na końcu i tak wyszłoby, że… obie strony są winne.
PRZYPOMINAMY:
Kierujący pojazdami samochodowymi:
mają obowiązek zatrzymać się przed przejściem dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa pieszemu i rowerzyście znajdującemu się na nim;
nie mogą omijać innych samochodów, które zatrzymały się żeby przypuścić pieszych i rowerzystów;
nie mogą rozpoczynać i kontynuować manewru wyprzedzania przed tymi miejscami;
muszą zachować szczególną ostrożność wykonując manewr skrętu na skrzyżowaniach gdzie jezdnia krzyżuje się z przejściem dla pieszych i ścieżką rowerową;
muszą pamiętać, że rowerzystom zezwolono wyprzedzać wolno jadące pojazdy, z prawej ich strony.
Rowerzyści:
mają obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych;
mają zakaz poruszania się po jezdni w przypadku w przypadku gdy jest wyznaczona ścieżka dla rowerów;
na drodze wspólnej dla rowerów i pieszych mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym;
rower musi być sprawny technicznie, wyposażony w przynajmniej jeden sprawny hamulec, światło białe z przodu oraz czerwone z tyłu (w warunkach niedostatecznej widoczności), sprawny dzwonek;
nie mogą przejeżdżać przez przejście dla pieszych na którym nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów – mają obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę jezdni;
muszą bezwzględnie stosować się do znaków drogowych umieszczonych na ścieżkach rowerowych – w tym do znaków „ustąp pierwszeństwa”, czy „STOP” coraz częściej ustawianych bezpośrednio przed wjazdem na wyznaczony „przejazd dla rowerzystów”.
UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.
Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.