Few Clouds

-0°C

Kołobrzeg

9 lutego 2023    |    Imieniny: Apolonia, Eryka, Cyryl
9 lutego 2023    
    Imieniny: Apolonia, Eryka, Cyryl

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

informacje kołobrzeg, baronRCK im. Z. Herberta i Filharmonia Koszalińska im. S. Moniuszki zapraszają na przedstawienie operetki Johanna Straussa „Baron Cygański”.


Libretto, wg opowiadania Maurycego Jokaya Saffi, napisał Ignaz Schnitzer. Polska premiera tego przedstawienia odbyła się w Warszawie 6 VII 1886 r. Światowa premiera „Barona Cygańskiego” miała miejsce w Wiedniu 24 października 1885 roku. Kołobrzeskie wystawienie operetki, 29 czerwca o godz. 21.00 na scenie plenerowej RCK otworzy sezon letnich imprez kulturalnych dla mieszkańców i turystów. Wstęp wolny.

Treść operetki wg Kazimierza Rozbickiego.
Treść operetki „Baron Cygański” snuje opowieść o zdarzeniach z połowy XVII wieku, jakie rozgrywały się w miejscowości Banat na Węgrzech oraz w Wiedniu. Bohaterowie jej, choć uwikłani w problemy materialnego bytu, ani na chwilę nie rezygnują z troski o zapewnienie należytej dynamiki prokreacyjnej. Oto treść:

I AKT: Żupan Kalman ma piękną córkę, która jednak kocha się w biedaku Ottokarze, jakiemu pozostało odnalezienie legendarnego skarbu byłego wojewody Barinkaya. Powraca syn wojewody Sandor, obejmuje opuszczony majątek Barinkayów. Myślał o tym także Żupan, teraz pozostał mu prosty pomysł, aby wydać swą córkę Arsenę za Sandora. Sprawę komplikuje kolejna postać włączająca się do majątkowych problemów amatorów majątku Barikaya: Mirabella – guwernantka Arseny zakochanej w Ottokarze. Barinkay chce Arseny, ale ona chce, aby Barinkay został baronem. I tak dalej toczą się losy bohaterów, ich majątków i namiętności, na dodatek wplata się w nie obóz Cyganów; muzyka i akcja stają się coraz bardziej gorące, temperaturę podnosi pojawiający się w akcji skarb turecki – i młoda Cyganka Saffi.
II AKT, cygański, to wzrastające zamieszanie wokół skarbu tureckiego. Żupan chce odkupić ziemie Barinkaya, ten zaś budzi się jako narzeczony Saffi i cygański baron. Intryganci pragną przejąć jego skarb, Sandor wspaniałomyślnie przekazuje go na potrzeby armii. Okazuje się także, iż Saffi nie jest Cyganką, lecz księżniczką...
III AKT prostuje i wyjaśnia wszystkie wątpliwości, bohaterzy zaś uzyskują sprawiedliwe rozwiązanie swych sercowo-majątkowych problemów. Słuchaczom zaś pozostają w uszach, i na pewno sercach, frazy wyjątkowo urzekającej muzyki oraz refleksje nad fenomenem „boskiego idiotyzmu operetki” – jak to genialnie ujął Witold Gombrowicz.
Obsada:
Marta Antonina Wyłomańska sopran (Saffi, Cyganka)
Ewa Olszewska sopran (Arsena)
Tadeusz Szlenkier tenor (Sandor Barinkay)
Małgorzata Ratajczak mezzosopran (Czipra, stara Cyganka)
Przemysław Rezner baryton (Kalman Żupan)
Łukasz Ratajczak tenor (Ottokar)
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej dyrygował będzie Ruben Silva. Słowo wstępne wygłosi i w roli narratora wystąpi Andrzej Zborowski.

Biografie wykonawców:


Ruben Silva
boliwijski dyrygent; po ukończeniu studiów muzycznych w La Paz i trzyletniej działalności artystycznej w ojczyźnie, otrzymał stypendium na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej - jakie ukończył w klasie Stanisława Wisłockiego. W 1983 dostał nagrodę dla najmłodszego finalisty Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach. Był następnie dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Filharmonii Koszalińskiej (1994-97), Opery Krakowskiej. Współpracował z Teatrem Muzycznym Roma i Belgradzką Operą Kameralną. Z wielkim powodzeniem koncertował w licznych krajach europejskich, w Libanie i w Ameryce Południowej, drugim ważnym terenem działalności artysty jest Hiszpania. Wszędzie podkreślano muzykalność i doskonały warsztat dyrygencki. Wieloletni współpracownik Warszawskiej Opery Kameralnej, od niedawna obywatel polski. Ponownie dyrektor artystyczny Filharmonii Koszalińskiej. W 2012 roku otrzymał z rąk prezydenta Bronisława Komorowskiego Złoty Krzyż Zasługi.

Marta Antonina Wyłomańska
Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 8 lat od nauki gry na wiolonczeli w Szkole Muzycznej w Toruniu. Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Zdzisławy Donat, którą ukończyła w 2000 roku. Debiutowała w 1998 w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako Fiordiligi w "Cosi Fan Tutte” Mozarta. Od przeszło 13 lat związana z Warszawską Operą Kameralną aktywnie uczestniczy w realizowanych przez nią festiwalach: mozartowskim, oper barokowych i staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery, w tym między innymi kreując pierwszoplanowe partie sopranowe w operach Mozarta (Cosi fan tutte, Don Giovanni, Czarodziejski flet, Wesele Figara, Mitridates któl Pontu, Askaniusz w Albie, Betulia Wyzwolona), oraz m.in. Czajkowskiego, Donizettiego, Janaczka, Moniuszki, Jacopo Periego, Webera, Verdiego). Współpracuje z operami bydgoską, krakowską, wrocławską – w bardzo różnym repertuarze, a także z muzycznymi teatrami (Roma, Buffo) oraz licznymi filharmoniami. Występowała na scenach operowych Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Niemiec, Szwajcarii, Bejrutu, St. Petersburga , ma w repertuarze wiele pozycji liryki wokalnej oratoryjno-kantatowej, operowej, musicalowej i operetkowej. Współpracuje z licznymi filharmoniami.

Ewa Olszewska
Sopran, ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II st. w Zduńskiej Woli w klasie śpiewu solowego  Katarzyny Nowak-Stańczyk oraz studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego Katarzyny Rymarczyk. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach wokalnych Teresy Żylis-Gary oraz Janusza Monarchy. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Maciej Niesiołowski, Andrzej Straszyński, Francesco Bottigliero, Zygmunt Rychert, Andrzej Knap, Ewa Michnik, Dirk Vermeulen, Taco Kooistra, Mykhaylo Moroz, Tomasz Szreder. Występowała z Orkiestrą Filharmonii Bydgoskiej, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Orkiestrą Opery Wrocławskiej, Orkiestrą Kameralną Academia dell’arco oraz z Orkiestrą Reprezentacyjną Wojsk Lądowych z Warszawy. W 2005 wzięła udział w spektaklu zorganizowanym przez Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu opartym na  II części Tryptyku Rzymskiego Jana Pawła II, w którym zaśpiewała Panis Angelicus Cezara Francka. W 2006 wraz z Orkiestrą Kameralną Accademia dell’arco pod dyrekcją Pawła Radzińskiego wystąpiła na koncertach w ramach Kursu Mistrzowskiego Victora Pikajzena. Na deskach opery zadebiutowała w lutym 2007 (będąc jeszcze studentką) partią I Damy w operze Czarodziejski flet Mozarta. W roku 2008 śpiewała na kilku koncertach z orkiestrami symfonicznymi w Krakowie i w Warszawie oraz wzięła udział w spektaklu Amadeusz Petera Shaffera w reżyserii Zbigniewa Kułagowskiego, zrealizowanym przez Teatr Nowy w Słupsku, w którym wcieliła się w postać Cateriny Cavalieri, uczennicy Salieriego. Wykonała „Alleluja” z motetu Exsultate,jubilate, słynną arię Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet oraz arię Konstancji z II aktu opery Uprowadzenie z seraju Mozarta. W 2009 roku wystąpiła w gali operowej z orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku u boku basa, Valeriana Ruminskiego, solisty Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Od września 2007 jest solistką Opery NOVA w Bydgoszczy, od grudnia 2008 współpracuje z Operą Wrocławską.

Tadeusz Szlenkier
Urodził się w Warszawie. Ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, oraz studia wokalno-aktorskie na Yale University w Stanach Zjednoczonych. W maju 2005 zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Klassik-Mania w Wiedniu. Od tego czasu pojawia się na wielu ważnych scenach muzycznych w Polsce i za granicą. Od 2010 jest na stałe związany z bydgoską Operą Nova, gdzie występuje w najważniejszych rolach tenora lirycznego. Ma w swym repertuarze role Gustawa w Balu Maskowym Verdiego, Leicestera w Marii Stuard Donizettiego, Jontka w Halce Moniuszki, oraz Pinkertona w Madamie Butterfly. Śpiewa także w dziełach oratoryjnych. W 2008 na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej wziął udział w koncertowym wykonaniu opery Cherubiniego Lodoiska, w ramach XII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Nagranie tego koncertu zostało nominowane do prestiżowej Nagrody Muzycznej „Fryderyk”. Latem 2008 zaśpiewał w partię Pasterza w „Królu Rogerze” Karola Szymanowskiego – było to pierwsze sceniczne wystawienie tej opery w USA. W 2010 reprezentował Polskę na koncertach organizowanych w ramach targów EXPO w Szanghaju. W maju 2012 wystąpił jako w tytułowej roli w operze Mozarta Idomeneo, w Teatro Municipal w Limie w Peru.

Małgorzata Ratajczak
Urodzona w Szczecinku, w 1989 ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Ireny Maculewicz-Żejmo. Już jako studentka V roku została solistką Państwowej Opery w Bydgoszczy (dzisiejsza Opera Nova ), jest nią do dnia dzisiejszego. W 1984 została laureatką I nagrody na Konkursie im. St. Moniuszki w Kudowie Zdroju. W 1990 na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu, zdobyła II nagrodę w kategorii operowej oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej. W 1992. została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belwedere w Wiedniu. W 1994 uzyskała wyróżnienie oraz dwie nagrody specjalne na Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu. W 2005 została finalistką Monte Carlo World Voice Masters Competition. Współpracuje między innymi z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi oraz Teatrem Muzycznym w Poznaniu. Na przełomie grudnia i stycznie 2006/2007 oraz 2007/2008 odbyła z wielkim powodzeniem wielkie tournée po Austrii, Szwajcarii i Niemczech z programami operowymi, między innymi „Verdi gala” i „Viva la opera”. Wiedeń, Salzburg, Bazylea, Berno, Hamburg, Lipsk, Bremen, Hanower, Monachium i Zurich to miasta, w których gościła z ogromnym powodzeniem. Od 1991 jest pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu. W  2010 otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej zaś w 2012 tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie wokalistyka.

Przemysław Rezner
Śpiewak operowy, aktor i pedagog, urodzony w 1966 w Łodzi. W 1991 ukończył studia w klasie Tadeusza Kopackiego na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno- Aktorskiego, sekcja wokalno- aktorska Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1990 do 1997 roku zatrudniony w Warszawskiej Operze Kameralnej. Od 1997 do dziś solista śpiewak Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2000 pracuje w średnim szkolnictwie muzycznym; jest nauczycielem dyplomowanym Ogólnokształcącej Szkoły I i II st. w Łodzi (emisja głosu, zespół wokalny)/ oraz Zespołu Szkół Muzycznych w Łodzi (klasa śpiewu solowego). Śpiewał lub śpiewa gościnnie na deskach teatrów: Opera Wrocławska, Opera na Zamku w Szczecinie, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera Krakowska, Opera Narodowa, Opera Poznańska. Ma także na koncie występy w prestiżowych teatrach i salach koncertowych: Gewandhaus (Lipsk), Filharmonia Berlińska, Theater an der Wien, Grand Teatro Liceu - Barcelona, Teatr Festiwalowy w Salzburgu. Współpracuje z najwybitniejszymi twórcami polskiej i europejskiej sceny muzycznej i teatralnej, prowadzi działalność koncertową występując w filharmoniach: łódzkiej, pomorskiej, płockiej, lubelskiej, zielonogórskiej. Okazjonalnie występuje również w telewizji i filmie („Dom, który zbudował Jonathan Swift” reż. T. Junak –1989, „Cisza” reż. M. Rosa – 2001. W latach 1990/91 był stypendystą (w Zurichu i Monachium) znakomitego śpiewaka i pedagoga E. Haefligera. Nominowany do nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za najlepsza kreację męską w sezonie 2001/2002. Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za pracę artystyczną w sezonie 2003/04. Nagroda ZASP (2009), archiwalne nagranie opery„Przygoda króla Artura” G. Bacewicz. Od 2012 starszy wykładowca na wydziale wokalno – aktorskim uczelni łódzkiej.

Łukasz Ratajczak
Urodził się w Bydgoszczy, gdzie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia  w klasie klarnetu Andrzeja Dudzińskiego. Obecnie jest studentem II roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu Janusza Ratajczaka, profesora AM. Dał się już poznać na scenach i estradach koncertowych w kraju. Jego pierwsze spotkanie z orkiestrą symfoniczną miało miejsce 12.06.2011r. podczas koncertu „Uczniowie- miastu” w Inowrocławiu, gdzie przy współudziale orkiestry ,, Pro Arte” pod dyrekcją Aleksandra Grefa wykonał popularne melodie operetkowe. Pierwszą rolą sceniczną Łukasza była postać Blinda w operetce ,,Zemsta nietoperza” Straussa wystawionej przez Filharmonię im. St. Moniuszki w Koszalinie pod dyrekcją Rubena Silvy (2012). Rolę tę kreował również w studenckim przedstawieniu w Teatrze Muzycznym w Łodzi, oraz w tegorocznej inscenizacji „Zemsty” wystawianej przez Filharmonię Warmińsko-Mazurską w Olsztynie pod batutą Piotra Sułkowskiego, oraz w zeszłorocznej realizacji „Księżniczki Czardasza” w czasie „Chojnickich Nocy Operowych”.

 

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama